Auto moto

Recyklace baterie a samovznícení elektromobilu?

Auta na elektrický pohon se v Evropě pohybují už od 90. let 20. století. Kvůli převysoké ceně si je mohla dovolit jen hrstka lidí, a tím pádem byly až do roku 2008 v ústraní a mnoho jsme o nich nevěděli. Dnes je jejich produkce řádově vyšší, ceny dostupnější a jejich popularita roste. Dle výrobců by v roce 2025 mohly tvořit 25 % prodejů na trhu.
tesla model x
Koupí takového auta vlastník přestane vytvářet tolik emisí a uleví životnímu prostředí.  Tedy alespoň na nějaký čas. Elektromobil má v sobě pochopitelně lithium-iontové baterie, které časem přestanou fungovat a bude třeba je vyměnit. Takže si majitel koupí novou, namontuje si ji a starou hodí do sběrny. Ale co s ní? Stane se z ní akorát další odpad. Recyklovat jde, to samozřejmě, ale samotný proces je velice drahý. Vědci se snaží přijít na způsob, při kterém získají co největší množství lithia (složka elektrolytu) a kobaltu (složka elektrod). Zkoušeli baterie rozpustit v kyselinách, ale ty způsobují korozi, ohrožují pracovníky, a navíc jsou nešetrné k životnímu prostředí. Což je v rozporu s recyklací a li-ion bateriemi obecně. Dočasně tak nasadili šetrnější rozpouštědla, která ale vyžadují složitější a dražší technologii. Takže všechny doposud vyzkoušené způsoby měly spíše více nevýhod. A to, zda se akumulátory v budoucnu stanou problémem pro ekologii, záleží jenom na společnosti. Lze je recyklovat, lze je i přetvořit v něco dále užitečného, a ne je jen pohodit někde na skládku.
Elektromobily mají stále své mouchy. Nedávno se ve světě objevily případy samovznícení, konkrétně u značky Tesla. Hongkongský list Apple Daily uvedl, že se vozidlo vznítilo hned 30 minut po zaparkování. V Šanghaji dokonce Model S vybuchl na parkovišti obchodního centra. Každopádně, od roku 2013 se takový incident stal pouze 13x, a to ve většině případů při vybourání či většího poškození automobilu. Tesla tento problém vyřešila aktualizací softwaru. Můžeme si být jisti, že toto byly jedny z posledních případů a výrobci si na to při další produkci dají pozor.
auto na nabíječce
Ke konci, elektrická vozidla mají i tak více kladů než negativů. Hlavně vlivem na životní prostředí. Jeho zhoršení můžeme rok, co rok pozorovat nezvyklými změnami počasí. Celý svět je nezačne užívat ze dne na den, ale je tady viditelný pokrok. Navíc s tím, jak pomalu klesají ceny, se za pár let stanou samozřejmostí a kompletně nahradí obyčejné automobily.

Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Recyklace baterie a samovznícení elektromobilu?